Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2011

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ - ΓΕΝΙΚΑ (συνέχεια)

Πρίν συνεχίσουμε, ἂς δώσουμε ἓνα συνοπτικὸ ὁρισμὸ γιὰ τὸν ὃρο "ΥΦΟΣ" ἀλλὰ νὰ δοῦμε καὶ τὶ εἶναι τὸ ἢθος  στὴ μελωδία. Ὁ σωστός συνδυασμός αὐτῶν, θὰ ἀποδώσει τὴ σωστὴ ἑρμηνεία ἑνός θρησκευτικοῦ ὓμνου τῆς ἐκκλησίας μας.
Ὓφος  ὀνομάζουμε τὸν ἰδιαίτερο τρόπο ἐκτελέσεως τῶν ὓμνων. Δημιουργεῖται ἀπὸ τὸν συνδυασμὸ τοῦ ρυθμοῦ, τοῦ τονισμοῦ, τοῦ χρωματισμοῦ (ἀνάλογα μὲ τὶς ἒννοιας τοῦ περιεχομένου τοῦ ὓμνου) καὶ τῆς φωνητικῆς προφορᾶς (ἡ φωνητικὴ προφορὰ ἒχει μιὰ ιδιαίτερη χροιὰ στὴ ἐκφορὰ τῶν ὓμνων στὴ Β.Μ. , ποὺ διαφέρει ἐντελῶς ὰπὸ τὴ προφορὰ π.χ. ἑνός τραγουδιστὴ κλασσικῆς μουσικῆς).
Κατὰ τὴ γνώμη μας τὸ ὡραιότερο καὶ τὸ πιὸ κατάλληλο γιὰ τὴν ἑρμηνεία τῶν ὓμνων τῆς Ἐκκλησίας μας (Ἑλληνικῆς - Ὀρθόδοξης) εἶναι τὸ λεγὀμενο Πατριαρχικὸ Ὓφος, ὃπως αὐτὸ διασώθηκε ἀπὸ τοὺς Ἂρχοντες Πρωτοψάλτες τῆς Κων/πολης. Ἡ Β.Μ. παράδοση διασώθηκε ἐπίσης στὸ Ἃγιο Ὂρος.

     Ἐκτός ἀπὸ τὸ ὓφος,  στὴ Β.Μ. ἒχουμε καὶ τὸ ΗΘΟΣ τῆς μελωδίας.  Τὶ ἐννοῦμε μὲ αὐτὸν τὸν ὃρο ;  Κάθε μελωδία ποὺ ἐκτελεῖται μὲ τέχνη (ἡ ὁποία ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ φωνὴ, τὸ ὓφος καὶ τίς γνώσεις τοῦ ἐκτελεστῆ), ἐπιδρᾶ στὴν ψυχικὴ διάθεση τοῦ ἀκροατῆ, δημιουργώντας ὀρισμένα συναισθήματα. Αὐτὴ ἡ ἰδιότητα τῆς μελωδίας ὀνομάζεται ἦθος. Αὐτὸ διακρίνεται σὲ τρία εἲδη :
Α. Διασταλτικὸὃταν ἡ μελωδία ἐμνέει ἐνθουσιασμὸ, φρονήματα γενναιότητας καὶ ἀποδίδει ἒννοιες μεγαλοπρέπειας, ψυχικῆς ἒξαρσης κλπ.
Β.   Συσταλτικὸ :  ὃταν, ἀποδίδοντας, ἒννοιες ἀγάπης, οἲκτου, ταπείνωσης, μετάνοιας καὶ πένθους, προκαλεῖ ψυχικὴ συστολὴ καὶ ταπείνωση.
Γ.   Ἡσυχαστικὸ :   ὃταν διερμηνεύει καὶ προκαλεῖ συναισθήματα γαλήνης, εἰρήνης καὶ ψυχικῆς ἡρεμίας.
   
     (συνεχίζεται)

2 σχόλια:

  1. ΑΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΡΙΤΗ ΚΑΙ ΠΕΡΝΑΩ ΚΑΠΩΣ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΑ ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΗΣΥΧΑ Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ.ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ ΚΑΛΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ SKROYNTZAKO. Επίσης νάσαι καλά πάντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή